Followers

Wednesday, October 28, 2009

BAB 13 - MELANCUNG KE AUSTRALIA

Kali ini, saya nak berkongsi pengalaman melancong ke Australia.
Tempat yg menarik sekali. Kami menginap di Broadwater
Resort & Spa. Hotel 5 bintang ditepi tasik.
.
Sambil makan tengahari dgn makanan ala barat yg berasaskan seafood, dpt bersantai di tepi tasik dan menikmati pemandangan yg indah. Kami dihidangkan dgn kentang goreng, sotong besar yg disalut tepung , sayur2an yg di celur dan ikan yg dipanggang. Mereka mencicahnya dgn sos tapi kami bw sos dr msia. Tak blh nak makan sos mrk, masam sgt2...
. Di hadapan pasar besar. Yg menarik di pasar ini, semua benda ada.
Di satu sudut ada dijual ikan, daging dan sayur2an. Dan di satu
sudut ada terdpt baju, brg2 kraftangan , lukisan dan mcm2 lg .
Semua benda terdapat di sini. Dr pengalaman saya,
di sini lah yg paling murah brg2nya apb ditawar.
. Di sebuah pusat membeli belah yg terbesar di sana.
Kami habiskan 4 jam di sini tapi br separuh tempat yg sempat pergi.
Biasalah perempuan dan membeli belah adalah satu yg sinonim, tak blh dipisahkan. Betultak???
. Cuba lihat buah strawberri yg dijual di sini. Sungguh besar
dan tak pernah saya lihat. Rasanya sungguh
manis sekali...Kalau dekat nak je beli
dan bawa balik ke Msia.
.
Di taman yg dipenuhi pohon2 Lavender yg harum. Bayangkanlah,
bunganya boleh berbau harum walaupun sudah lama disimpan.
Daripada pohon ini terhasillah sabun lavender dan
minyak lavender yg sgt terkenal itu.
. Kami dibawa menaiki bot bersiar2 dan melihat kehidupan liar laut terutama dpt melihat dolphins berkejar2an di sepanjang persisiran laut ini. Org Australia mmg gemar memerhatikan kelakuan ikan2 ini berjam2. Tapi seronok jg tgk mrk melompat2 berkumpulan di atas air.
.

Bergambar bersama pegawai2 yg menjaga eco sistem tempat ini...

Di kawasan ladang penanaman anggur yg terbesar disini. Di belakang adalah tempat mrk memproses anggur...

.
Pokok2 anggur yg menunggu musim utk berdaun, berbunga dan berbuah iaitu musim bunga.Di waktu lain , pokok anggur akan kelihatan spt dlm gambar. Cuaca sungguh sejuk...

. Di waktu malam, melawat taman di puncak bukit dan menikmati pemandangan bandaraya di waktu malam dgn kerlipan lampu.

.
Dapat melihat kanggaroo dr dekat. Mula2 berani sikit, tapi slepas mendengar bahawa kanggaroo blh menendang kita dgn kuat, terus menjadi takut. Itulah gambar yg terdekat sekali yg saya berani dgn binatng asli Australia ini.
.

Ini salah satu binatang yg hampir pupus di muka bumi ini. Angsa hitam. Ia terbang dan mendarat di taman angsa dan kebetulan berhampiran dengan kami.

Itulah di antara gambar2 yg dpt saya kongsikan bersama semasa melancong ke Australia. Jumpa lagi di negara lain pula, bye...

Saturday, October 24, 2009

BAB 12 - MELANCUNG KE VIETNAM

Saya berpeluang melancong ke Vietnam. Kali ini rezeki lebih sikit dpt membawa bersama anak sulung, Muhammad Firdaus yg sedang menuntut di Uitm Shah Alam. Memang bertuah dpt memjejak kaki di bumi ini. Dpt melihat pembangunan sedang giat setelah mengharunggi berbagai peristiwa yg sgt menyayat hati terutama semasa perang dgn amerika . Kami dpt melihat sendiri tempat2 yg berlaku peperangan sengit dan tempat di mana rakyatnya tinggal dan bersembunyi.
.
Masih lg berpeluang menaiki beca yg dikayuh oleh seorg . Terharu melihat begitu susah mrk mencari rezeki di bwh matahari terik .. Tapi seronok jg dibawa sekitar bandar... Panasnya...
.
Aduh... Sempat jg anakku bergambar dgn 'sahabat-sahabat barunya'... Ada yg berkenan di hati ke? Sebenarnya ni adalah semasa acara nyanyian bahasa Vietnam, anak saya cuma membuka mulut supaya tak nampak sgt tak tau bahasa mrk.
.
Wow! dpt pergi ke dusun longun yg terkenal di sini. Manisnya...dpt petik sendiri dgn tangan sendiri lg. Bestnya...
.
Menaiki bot bersama anak mengharunggi sungai. Sampai di satu tempat, mrk menghidangkan minuman air kelapa fresh...Kagum dgn cara mrk menarik hati pelancung.
.
Waktu malam, kami pergi mencuci mata di pusat membeli belah yg terbesar di sana... Tapi brg2 lbh kurang seperti di Malaysia sj. Jd kami take a night walk je ler...
.
Ni lah tempat persembunyian mrk semasa peperangan dgn Amerika. Saya cuma msk terowong yg paling pendek, tapi dah tak tahan nafas apabila berada di dlm terowong. Tak blh ckp, tak cukup udara di dlm tu. Byangkan mrk terpaksa tinggal di dlmnya...
.
Tinggalan2 kenderaan2 perang. Bagaimana perasaan mrk melihat kenderaan2 ini yg membunuh berjuta2 rakyat vietnam semasa perang.
.
Bergambar bersama patung2 rakyat vietnam yg berteduh di dlm hutan dan menjalani latihan2 perang utk membebaskan negara mrk dr Amerika.
.
Di Muzium Perang. Salah satu kereta kebal yg terdpt di sini.
.
Muhammad Firdaus mencuba ~membedek~ melalui teropong nya... Dah dpt sasarannya... ok, tembak!
.
Hai... dpt ke pikul helikopter tu... Taulah bdn tu besar tp tak sebesar yg nak diangkat tu...
.
Di hadapan pejabat pos utama di bandar Saigon.. Selain dr blh pos surat, dpt jg membeli setem2 yg bersejarah dan poskad2 yg berbagai bentuk di sini.. Itulah di antara pengalaman2 yg dpt dikongsi bersama ketika di Vietnam...
.

Monday, October 12, 2009

BAB 11 - REuse / REduce


Baru2 ni saya mengikuti BUSSINESS LEADERS CONFERENCE di The Ritz Carlton, KL dari 7.10.09 - 09.10.09. Byk perkara yg perlu diberitau kepada pengguna botol mineral terutamanya...Ini yg paling menggerunkan . Apa taknya, dunia kita semakin tercemar dan bertimbun dgn botol2 plastik ini yg mengambil masa lbh kurang 15 tahun utk hancur. Laut kita tercemar, tempat buangan sampah kita bersepah merata2 dan lama kelamaan generasi kita akan terpaksa hidup bersama dgn benda2 ini.
.
Simbolik... Tupperware mesra alam
Berbanding dgn barangan TUPPERWARE, mudah mesra alam, tiada toxic dan bahan kimia. Oleh itu, kita perlu mengambil langkah yg betul bg menjamin dunia kita tidak tercemar dgn teruk. Sebagai langkah permulaan, jgn guna bekas2 ini, kerana kita sdh ketahui bahaya penggunaannya.
.
Bersama C.E.O. Tupperware Brand
Di samping kami didedahkan dgn perkara ini, dapat jg mengenali lbh dekat C.O.O. TUPERWARE BRAND, Mr. Simon Hemus. Kebetulan saya duduk dimeja bersama2 VIPs iaitu C.E.O. Mr David Wong dan Mr Simon. Sambil makan , kami berbual2 mengenai keluarga, barangan dan byk lagi...
.
Bersama C.O.O Tupperware Brand
Ayuh!. Jagalah BUMI kita. Tanggungjawab kita bersama...Untuk kesejahteraan generasi kita bersama...Sesungguhnya bersih itu sebahagian daripada Iman.