Followers

Friday, January 30, 2015

Umrah bersama suami tajaan Takaful Ikhlas

 Kami berangkat menunaikan Umrah pada 24.12.14 sehingga 4.1.15 baru baru ini yang ditaja oleh Takaful Ikhlas kerana mencapai target yang diberikan.

 Kami berada di Madinah selama 4 hari.

 Tidak sah kalau tidak pergi ke Masjid Quba' untuk menunaikan solat  sunat di sini.


 Selesai kami dibawa ke ladang kurma.

 Kami bertolak ke Mekah pada hari yang ke 5. Semasa dalam perjalanan inilah rumah di Temerloh di naiki air secara mendadak terus ke paras dada.  Nasib baik anak anak selamat bersama dokumen yang dibawa bersama.

 Ini ialah tawaf kami yang pertama di Mekah  setelah bermiqat di Hudaibiah dalam perjalanan jauh selama 6 jam dari Madinah ke Mekah.

 Kami di bawa melawat ke Muzium dan di beri senaskah Al Qur'an secara percuma seorang.

 Setiaphari berulang alik ke Masjidil Haram dari hotel untuk menunaikan sembahyang 5 waktu. Tapi yang menyedihkan tidak dapat melihat kaabah secara lebih dekat . Jadi waktu yang sesuai ialah selepas bersarapan di hotel, saya akan pergi semula ke Masjidil Haram untuk berada di depan Kaabah kerana tempat solat bagi wanita sangat terhad dan jauh dari Kaabah. Laluan ke Kaabah disekat pada waktu waktu yang tertentu sahaja dibenarkan kerana projek pembaikpulih yang sedang berlangsung.

 Acara menyampaikan sijil kepada yang mencapai target disampaikan di hotel oleh pihak pengurusan Takaful Ikhlas. Mereka juga merakamkan ucapan takziah kerana rumah di Temerloh dan menjadi mangsa banjir,

 Dalam perjalanan ke Lapangan Terbang Jeddah untuk pulang, kami singgah di Masjid Terapung yang berada di tepi laut.

 Bersantai bersama rakan rakan semasa menunggu untuk menaiki bas semula ke Lapangan Terbang Jeddah.

Akhirnya sampai di lapangan terbang dan selamat tinggal kepada  2 tanah haram ....semuga kami dapat berkunjung lagi ke sini. Insyaallah.

Sunday, January 18, 2015

Banjir di Taman Bahagia, Temerloh.

 Inilah keadaan rumahku sewaktu banjir baru baru ini. Anak anak segera dipindahkan ke Sekolah Men Sri Bahagia kerana arus air terlalu deras dan cepat naik.  Paya yang disebelah sepatutnya menampung jumlah air yang banyak tidak dapat lagi menjalankan tugasnya kerana sebahgiannya telah ditimbun dan dibangunkan bangalow bangalow mewah. Inilah kesilapan besar pemaju di kawasan Temerloh ini. Selama ini tidak pernah banjir kerana paya semulajadi yang dijadikan Allah ini. Sedih sungguh.

Ini apabila air mulai surut setelah beberapa hari air tidak mengalir dan bertakung dan merosakkan perabut perabut ku kecuali perabut jati. Buku buku Medic Al Azhar Dila dan Faiz. Buku buku agama Fahmi dan Farhan. Buku buku Teks dan Akta Undang Undang Firdaus semua musnah.

Dan kebun miniku juga habis. Ku dengar Firdaus bercerita...semasa dia mengharung air, dia ternampak sebuah bot mengutip pasu pasu sayuran bayam , sawi, jarjir dan lain lain ke dalam bot mereka. Ku halalkan jika mereka tidak ambil, sayuranku musnah juga.

Bersambung ......

Saturday, January 10, 2015

Umrah 2014 dan 2015.

 Alhamdulillah dapat mengerjakan umrah pada 24,12,14 sehingga 4.1.15.

Semasa mengerjakan umrah, banjir besar telah berlaku di Temerloh. Tempat yang kami tinggal selama ini tidak pernah ditimpa banjir, terkena juga,

Rumah kami menjadi tempat laluan kuat 2 aliran air.  Nasib baik kami mendirikan tembok pagar keliling rumah.  Kalau tidak mesti terkena teruk cermin pintu dan tingkap rumah kami.

Anak anak di pindahkan ke pusat pemindahan sek men sri bahagia. Dalam masa 3 hari pertama laluan terputus teruk. Bot pun tidak dapat menghantar makanan .  Anak anak terpaksa berebut untuk mendapatkan makanan yang sangat terhad.  Inilah dugaan kami berdua di Mekah.

Sedih memikirkan anak anak di Temerloh terpaksa berjuang tanpa ibu dan bapa disisi.

Bersambung bahagian kedua.

Sunday, December 21, 2014

terkenang kembali raya haji tahun 2014

 Semua ada....Seronoknya berkumpul di pagi raya...

 Aksi aksi sebelum sessi bergambar...aku lah bos!!!!!!!

Candid....say cheese.....semuga tahun depan kita dapat berkumpul lagi dengan izin Allah..

Monday, December 8, 2014

Tapai Pulut...

 Hari ini buat tapai pulut satu kilo je. Mula mula rendam beras pulut. Pastu kukus sampai masak.
Berderaikan di dalam talam dan sejukkan. Letak ragi 1 kilo 1 bj ragi. Ratakan.

 Kepal kepalkan dan letak dalam tupperware yang dilapis dengan daun pisang. Tangan hendak dicelup dengan air lada hitam sup tapai cepat masak. Susun elok elok. Dan tutup. Saya letakkan di atas meja saja. Kebetulan Farah balik mgu ni, dia bawa balik sebekas tapai yang baru buat dan dibungkus dalam baju.

Setelah 2 hari...tapai pulut sudah boleh dimakan. Hmmmmm...manisnya.

Saturday, November 29, 2014

Takaful Ikhlas bersama suami tersayang.

 Pada 16.11.14 baru ni, kami bertolak ke Hotel Majestic KL untuk Hari Anugerah Takaful Ikhlas.

Acara dimulakan dengan ceramah dari dua tokoh terkemuka iaitu Ustaz Don dan Ustaz Zulkifli yang membincangkan tentang Riba.

 Selesai ceramah, kami berhenti rehat sebentar untuk solat Maghrib. Ustaz Don meninggalkan majlis.

 Kami bersama Upline yang sentiasa memberi tunjuk ajar sehingga kami berjaya menjadi Pengurus.

 Bergambar sebelum majlis bermula ..

 Abang menyanyikan bersama lagu tema Takaful Ikhlas beramai ramai.

 Di antara nombor nombor yang menang cabutan bertuah.

 Di antara makanan yang dihidangkan. Dua ekor udang besar bersalut serbuk roti.

Selesai majlis hampir pukul 11.30 malam. Kami terus balik ke Temerloh. Kereta kami parking berdekatan dengan Muzium Negara.

Tuesday, November 18, 2014

Kebun miniku...

 Buah mangga baru habis berbuah. Berbelas biji juga dapat merasa musim kali ini.

 Pokok Delima sedang rancak berbunga. Harap kali ini melekat lah buahnya.

 Ada lagi yang bunga yang belum kembang. Tanam dalam pasu je tapi kena jaga bajanya.

Ini lah pokoknya di dalam pasu...Di bandingkan pokok yang ditanam di atas tanah..yang ini lebih suka berbunga...hee..
 Ini pula pokok epal. Pokok ini dah lama dapat dari abang ipar tapi takde masa nak jaga. Sekarang baru nak bermesra dengan pokok epal ini. Alhamdulillah banyak daun dan dahan baru yang terhasil.

 Ini pokok serai kayu...walaupun kecil lagi dah dapat makan hasilnya. Selalu berpucuk...sedap dimakan sebagai ulam bersama budu atau sambal belacan.

 Ini ialah sawi. saya tanam sawi berperingkat. Tidak pernah terputus bekalan untuk digoreng bersama mee atau di buat sup sayur sebab ada yang baru semai, ada yang sudah boleh di makan. Seronok dapat makan hasil yang ditanam dengan tangan sendiri.

 Dua pasu saya tanam dengan pokok jarjir atau salad rocket. Rupa rupanya daun nya sedap digoreng kerana bau dan berlemak.

 Susah dan lama juga menunggu pokok kuchai ini untuk tumbuh dengan biji benih...Tapi bila dah membesar, seronok mengambilnya. bila kita memotong daunnya, pokok nya akan segera tumbuh kembali dari tempat yang kita potong itu.

Ini pokok tin sudah mula bercambah. Ini lah di antara pokok pokok yang ditanam. Seronok pagi pagi saya akan melawat dan bermesra dengan pokok pokok ini.

Tuesday, November 11, 2014

Pertandingan Bowling Keluarga....

 Baru baru ini, semasa Dila balik Malaysia, kami sempat bermain bowling. Pertandingan lima penjuru.

 Ianya di antara Dila, Fahmi, Farhan, Ijah dan ibunya...hee....edang menunggu giliran utk memulakan pertandingan.

 Mula mula, ibunya memilih bola yang ringan berwarna oren. Satu, dua dan mula...

 Kemudian ijah membaling bola dengan gayanya yang tersendiri.

 Ha ha ha ha ...tengok aksi ibunya...agak agak "strike" tak? hihihi...sesekali bola meleret ke tepi masuk longkang. huhuhu...Tapi boleh tahan juga, pernah dapat "strike" juga.

 Dila meneruskan permainan. Boleh tahan juga sakit dan lengoh tangan untuk meneruskan sehingga 10 pusingan woooo....

Di akhir permainan, kami berselfie dulu sebelum pulang. Tahniah Farhan juara...Tempat kelima...hahaha...tentunya rahsia...

Memetik buah dokong...

 Baru baru ini, seorang sahabat suami mengajak mengambil buah dokong yang sudah masak ranum di kebunnya. Suami pergi bersama Firdaus, Faiz, Fahmi dan Farhan.

 Faiz dengan bangganya memanjat sambil memenuhkan bakulnya.

 Firdaus dan Fahmi bertukus lumus untuk memanjat pokok... hee....Maklumlah inilah pengalaman pertama mereka di sini.

Farhan sudah dapat memenuhkan bakul dengan buah buah dokong. Sungguh manis. Dapat merasa buah dokong yang dipetik sendiri, walaupun tak ada dusun pun.

Semuga tahun depan berpeluang lagi memanjat pokok buah buahan ini. Nyamuk? Ha ha ha...memang sangat banyak. Lupa pula nak menyapu losyen anti nyamuk...Tapi berpuas hati dengan hasilnya....Tq Haji Rahim...