Followers

Tuesday, November 18, 2014

Kebun miniku...

 Buah mangga baru habis berbuah. Berbelas biji juga dapat merasa musim kali ini.

 Pokok Delima sedang rancak berbunga. Harap kali ini melekat lah buahnya.

 Ada lagi yang bunga yang belum kembang. Tanam dalam pasu je tapi kena jaga bajanya.

Ini lah pokoknya di dalam pasu...Di bandingkan pokok yang ditanam di atas tanah..yang ini lebih suka berbunga...hee..
 Ini pula pokok epal. Pokok ini dah lama dapat dari abang ipar tapi takde masa nak jaga. Sekarang baru nak bermesra dengan pokok epal ini. Alhamdulillah banyak daun dan dahan baru yang terhasil.

 Ini pokok serai kayu...walaupun kecil lagi dah dapat makan hasilnya. Selalu berpucuk...sedap dimakan sebagai ulam bersama budu atau sambal belacan.

 Ini ialah sawi. saya tanam sawi berperingkat. Tidak pernah terputus bekalan untuk digoreng bersama mee atau di buat sup sayur sebab ada yang baru semai, ada yang sudah boleh di makan. Seronok dapat makan hasil yang ditanam dengan tangan sendiri.

 Dua pasu saya tanam dengan pokok jarjir atau salad rocket. Rupa rupanya daun nya sedap digoreng kerana bau dan berlemak.

 Susah dan lama juga menunggu pokok kuchai ini untuk tumbuh dengan biji benih...Tapi bila dah membesar, seronok mengambilnya. bila kita memotong daunnya, pokok nya akan segera tumbuh kembali dari tempat yang kita potong itu.

Ini pokok tin sudah mula bercambah. Ini lah di antara pokok pokok yang ditanam. Seronok pagi pagi saya akan melawat dan bermesra dengan pokok pokok ini.

Tuesday, November 11, 2014

Pertandingan Bowling Keluarga....

 Baru baru ini, semasa Dila balik Malaysia, kami sempat bermain bowling. Pertandingan lima penjuru.

 Ianya di antara Dila, Fahmi, Farhan, Ijah dan ibunya...hee....edang menunggu giliran utk memulakan pertandingan.

 Mula mula, ibunya memilih bola yang ringan berwarna oren. Satu, dua dan mula...

 Kemudian ijah membaling bola dengan gayanya yang tersendiri.

 Ha ha ha ha ...tengok aksi ibunya...agak agak "strike" tak? hihihi...sesekali bola meleret ke tepi masuk longkang. huhuhu...Tapi boleh tahan juga, pernah dapat "strike" juga.

 Dila meneruskan permainan. Boleh tahan juga sakit dan lengoh tangan untuk meneruskan sehingga 10 pusingan woooo....

Di akhir permainan, kami berselfie dulu sebelum pulang. Tahniah Farhan juara...Tempat kelima...hahaha...tentunya rahsia...

Memetik buah dokong...

 Baru baru ini, seorang sahabat suami mengajak mengambil buah dokong yang sudah masak ranum di kebunnya. Suami pergi bersama Firdaus, Faiz, Fahmi dan Farhan.

 Faiz dengan bangganya memanjat sambil memenuhkan bakulnya.

 Firdaus dan Fahmi bertukus lumus untuk memanjat pokok... hee....Maklumlah inilah pengalaman pertama mereka di sini.

Farhan sudah dapat memenuhkan bakul dengan buah buah dokong. Sungguh manis. Dapat merasa buah dokong yang dipetik sendiri, walaupun tak ada dusun pun.

Semuga tahun depan berpeluang lagi memanjat pokok buah buahan ini. Nyamuk? Ha ha ha...memang sangat banyak. Lupa pula nak menyapu losyen anti nyamuk...Tapi berpuas hati dengan hasilnya....Tq Haji Rahim...

Monday, October 27, 2014

Dila pulang semula ke Mesir.

 Selamat kembali semula ke Mesir untuk menghabiskan lagi setahun pengajiannya di sana.

 Cepat saja masa sebulan setengah "study week" .  Selamat menuntut ilmu kepada Dila semuga memperolehi Mumtaz dalam peperiksaan kali ini lagi.

Pandangan dari Dila sebaik saja untuk masuk ke bahagian penerbangan Antarabangsa.

Dila selamat sampai ke Cairo pukul 11.40 pagi waktu Malaysia bersamaan pukul 5.40 waktu Cairo. Ahad 26.10.14, Dila akan menduduki kertas pertamanya iaitu Internal Medicine. Supaya cemerlang Dila!!!!

Sunday, September 28, 2014

Jubilee Tupperware 2014.

 Rasanya inilah merupakan Jubilee Tupperware yang terakhir . Sudah tidak mampu menghadiri acara acara yang sebegini di masa akan datang. Selamat tinggal.

 Tahun ini sempat bersama anak, Farah untuk mendapat sedikit ilmu.

 Jubilee baru ini di adakan di Sunway Piramid selama 2 hari sahaja.

 Malam Gala Dinner Tupperware . Menanti pintu dewan dibuka utk acara Gala Dinner.

 Sungguh meriah. Tema pakaian hitam dan merah.

 Melaram seketika dengan jubah yang dibeli di Mekah semasa menunaikan haji 7 tahun lepas bersama shrawl yang dibeli dari Tibet, China.

Inilah makan malam kami . Mula mula dihidangkan dengan sup sirip ikan seperti biasa, dan di ikuti dengan udang goreng bertepung, isi ikan sweet sour, ayam dan beberapa masakan lagi bersama nasi goreng.  Terasa usia tidak mengizinkan untuk menghadiri Jubilee Tupperware lagi.

Friday, September 26, 2014

Musim mengulangkaji pelajaran....

Minggu ini dan minggu depan peperiksaan untuk akhir Semester Satu dan Tiga untuk Muhammad Farhan dan Muhammad Fahmi di Maahad Tahfiz Tg Lumpur. Dila sedang berusaha mengulang kaji di bilik untuk Peperiksaan Akhir Perubatan Tahun kelimanya di Mesir hujung bulan 10 ini. Sekarang sedang "study week" di sini. Manakala Ijah lagi tidak sampai 3 minggu lagi peperiksan PT3 Tingkatan 3 akan bermula dalam bulan Oktober ini.

Firdaus baru memulakan pekerjaan nya  sebagai seorang peguam dan rakankongsi di sebuah syarikat di Raub. Manakala Faiz baru memulakan kuliahnya di Uitm Sg Buluh dalam bidang perubatan Tahun Keempatnya. Sementara Farah akan menghabiskan Semester Akhirnya di UIA hujung tahun ini.

Semuga semuanya berjalan lancar dan semuga Allah melindunggi anak anakku menjadi anak yang solih dan berjaya di dunia dan di akhirat. Amin.

Seperti biasa kami, suami dan isteri warga pencen menjadi penghuni di rumah di samping membuat kerja sambilan bersama Takaful Ikhlas dan Tupperware. Semuga Allah memberikan kesihatan yang baik untuk kami untuk beribadat dan menjalankan tanggungjawap yang di amanahkan.


Saturday, September 20, 2014

Piknik keluarga di Pantai Balok, Kuantan...

 Cuti sekolah kali ini berkelah di Pantai Balok bersama anak anak kecuali Farah dan Faiz.
Ibu dan bapanya menjadi penunggu di bawah pokok di tepi pantai saja.......

 Seronok Farhan dan Faizah bermain pasir.

 Dila dan Fahmi bermandi manda..

 Tengok mereka bermain di tepian pantai. Sebenarnya minggu depan Fahmi dan Farhan akan menduduki peperiksaan Semester mereka di Maahad Tahfiz Tanjung Lumpur. Sengaja mengajak mereka meluangkan minda sehari.

 Kebetulan cuti,  Firdaus memandu kereta dari Temerloh ke Kuantan. Bapanya boleh rileks di tempat duduk belakang kereta.

 Tengok tu.....letih mandi terus makan. hee...

 Dila bermanja dengan bapanya....

 Biasa lah...bapanya menunggu kami mengemas barang barang menuju ke kereta.

Semua ada bag yang dibawa masing masing. Seronok juga sekali sekala berkelah seperti ini. Selepas mengantar Farhan dan Fahmi ke Tg Lumpur, kami terus balik ke Temerloh. Malam itu pukul 9.30 malam, semua sudah lena dibuai mimpi. Zzzzzzzz....

Saturday, September 13, 2014

Dila balik Malaysia lagi....

 Dila kembali ke Malaysia pada 9.9.14 sehingga 20.10.14 selama sebulan setengah untuk cuti "study week" sebelum peperiksaan akhir Tahun Kelimanya.

Kali ini tidak banyak yang di bawa kerana buku-buku utk "studynya" saja berbelas kilo. Hummm....study week lah katakan.

Tapi kali ini ada benda istimewa yang dibawa pulang. Buah Tin segar.  Rupa-rupanya mcm nilah rupa buah tin segar.  Pergi Mekah dan Medinah pun dapat makan buah tin kering juga.  Semasa pergi Mesir 5 tahun lepas pun tak dapat merasa dan terserempak dengan buah tin fresh ni.

Bestnya...rasanya manis dan juicy sangat. biji-biji kecik di dalamnya tak terasa lah sangat. Harap-harap pokok tin yang di perolehi dari Dr Wahab Arbain dapat tumbuh dan berbuah. InsyaAllah.

Inilah rupanya buah tin yang dibawa oleh  Dila dari Mesir.

Thursday, August 7, 2014

Pagi Hari Raya Pertama dan Raya Ketiga 2014

 Raya ini tanpa Dila yang berada di Mesir, tidak boleh balik raya tahun ini.

 Tahun pertama kedua anak dan menantu bersalaman meminta maaf di pagi raya.

 Selfie di depan cermin oleh empat anak teruna...

 Emaknya pun tak mau ketinggalan berselfie di pagi raya.

 Anak anak berbaris memohon maaf di pagi raya seperti biasa...

 Ciuman dari anak bongsu manja kesayangan abahnya...

 Bergambar bersama tanpa Dila, Farah dan Nizam.

Selepas balik dari masjid, bergambar bersama kueh raya....