Followers

Saturday, August 29, 2009

BAB 6 - MELANCUNG KE AMERIKA ....

Hari ini saya ingin bercerita pengalaman berada di bumi Amerika pula... penerbgn ke Los Angeles memakan masa hampir 14 jam di dlm kpl trbg. Bayangknlh trfikir di dlm kepala, di mana mrk ltk sbyk2 bhn api dn air di dlm sebuah kpl trbg. Penerbangan itu tanpa transit dimana2. Tuhan saja yg tau betapa takutnya . Kalau lah jadi apa2, entahlah. Apabila waktu sembahyang, sembahyanglah ditempat duduk saja...

Sesampai di bumi Amerika, kami terus ke hotel. Ketika itu waktu siangnya sgt panjang dr mlm. Bygkan subuh pkl 4 pg, bas mula bergerak pkl 9 pg. Mata tak blh tidur lepas subuh kerana diluar dah terang benderang. Jenguk diluar cermin, lihat gelagat2 org putih. Terkejut sekali dpt melihat bagaimana mrk membersihkan setiap jalan. Beberapa lori membersihkan jalan dan mengemop sekali jln2 raya. Mana tak bersih nya... takde sampah pun...

Waktu sampai sempat posing... sebagai kenangan...


Saya meneliti jadual lawatan. Alamak. Sehari suntuk berjalan!!. Mana ada masa nak sembahyang. Mana ada masjid di Los Angeles ni...Tak sama di Moscow dulu, ptg kami balik hotel. Mlm jln semula. Adalah ruang sembahyg di hotel... Aduh! Sakit. Takpe2 ... dlm hati kecil ini berdoa agar diberi ruang utk bersembahyang nanti. Bawa telekong dan stokin sekali, juga botol mineral... Nak tau cerita botol mineral ni?

Ok. Semasa di Moscow.. Spt biasa botol mineral mmg sentiasa dlm bag tgn.. maklumlah dlm toilet mrk mana ada air nak bersuci. Kami dibawa ke tempat shopping. Selesai shopping, saya menuju ke kaunter nak settlekan bill. ALAMAK!!! Pabila menuju ke satu lorong, saya dipegang krn ada bunyi di pintu itu. Pengawal dtg dan menyuruh membuka bag. Mmglah ada botol mineral yg kosong tu. Dia memberi isyarat bahawa saya minum dan menyoroknya... Susah nak berkomunikasi menggunakn bhsa isyarat... Mrk tak tau bahasa Inggeris pulak tu. Saya pun mengeluarkan duit dan terus beredar dr situ dgn perasaan yang sangat malu...

Berblk cerita di Los Angeles... Kami dibw melawat universal studio.. Bygkan kita ditipu hidup2 oleh org putih. Mcm dlm cerita UNDER WATER , kita igt dibuat dilaut.Tapi nak tau apa? Pengambarannya dibuat di dlm takungan air je... Air dipacut dr atas utk jdkan pelangi, gelombang air laut... sungguh kagum... Lagi 1 tempat dimana KING KONG betul2 berada didpn kami... funyoh! menjerit semua!...

Kemudian kami dibw ke HOLLYWOOD. Ketika bersiar2 di situ, terserempak dgn ramai org Malaysia... Maklumlah tempat bintang2 terkenal...Tibalah masa utk solat.. Saya tak tau mana nak pergi. Terbuka hati saya utk pergi ke sebuah Coffee Shop. Saya meminta kebenaran utk guna toilet dan bertanya ada space tak utk kami sbyang. Dgn perasaan leganya kami dibw ke satu sudut. Nasib baik arah penunjuk kiblat sy bw brsama. Kami bersyukur, selesailah utk hari itu..


Semasa lawatan sehari suntuk di DISNEYLAND, Saya jadi mcm budak kecil semula. Memang tempat itu utk anak2...
Pasal makan? Susah nak tau ayam dan daging di sini halal ke tak. Alangkan di Malaysia pun kita tertipu jg. Ni kan di Amerika.. Saya mengambil jalan tengah makan seafood je.. Nasi? susah nak dpt kecuali kat Chinatown je...Selepas lbh seminggu berada disana, sampai je di KLIA, hantam sepinggan nasi dgn harga RM20. Mahalnye....

Itulah diantar pengalaman yanga dapat saya kongsi bersama. Maaf tak dapat cerita semua... Di sini disertakan sekali beberapa keping gambar semasa berada di sana utk tatapan...

bersama anggota polis Los Angeles...

Di Taman Disneyland... tringatkn kpd anak2 - Pasti mrk sronok jika berada disini
melihat watak2 cartoon kgmrn mrk

brgmbr di dpn rumah2 watak cartoon di Disneyland

di studio yg tErbESaR dI dUniA, Universal Studio

ALAMAK! saya dimakan jaws... hehe... gurau je...

brgmbr dgn STAR milik penyanyi pop terkenal, Michael Jackson di Hollywood
berebut-rebut hndk brgmbr di situ siap kena queue lg...tension2

tmpt shopping yg TERBESAR, Desert Hills anda jgn bimbang,

semua brg yg anda cari trdpt di sini...dr yg branded kpd yg biasa

brada di perkampungan COWBOY


2 comments:

  1. Zaman dulu ada direct flight KL ke LA ye kak?

    ReplyDelete
  2. hai Alixal,

    MMg takde transit pun waktu pergi LA. tak tau lah dik sekarang ni.. sebab tidak pergi dah ke LA.

    ReplyDelete